Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksen kehitysjohtaja Tuija Arolan väitöstilaisuus järjestettiin Tampereen yliopistossa lauantaina 21.3.2015. Väitöskirjan aiheena on Maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa. Vastaväittäjänä toimi professori Johanna Lasonen (University of South Florida). Kustoksena toimi professori Petri Nokelainen (Tampereen yliopisto).
Tuija Arolan väitöstutkimuksessa selvitetään, miten ammatilliset kouluttajat käytännössä huomioivat kieli- ja kulttuuritaustan opiskelijan henkilökohtaistamisprosessissa, miten aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan, miten kouluttajat tukevat työssäoppimispaikkoja ja valmentavat työelämän edustajia maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan arviointiin sekä miten paljon ohjausta tarvitaan ja mitä ohjauksen keskeiset sisällöt ovat.
Tuija Arolan väitöstutkimus toteutettiin kaksivaiheisena tutkimuksena. Ensimmäisen vaiheen kyselyyn vastasi 118 ammatillista kouluttajaa ja toiseen vaiheeseen haastateltiin sekä ammatillisia kouluttajia että työelämän edustajia. Tutkimustulokset osoittavat, että henkilökohtaistamista sekä kieli- ja kulttuuritaustan huomioimista toteutetaan kunkin koulutusorganisaation resurssien ja kouluttajien yksilöllisten valmiuksien puitteissa henkilökohtaistamismääräyksen mukaisesti. Lisäksi voidaan päätellä, että maahanmuuttajataustaisen henkilön henkilökohtaistaminen vaatii ammatillisilta kouluttajilta asenteellisia, tiedollisia ja taidollisia valmiuksia, jotka poikkeavat siitä, mitä suomen kieltä äidinkielenä käyttävän opiskelijaryhmän kanssa toimittaessa vaaditaan. Erityisiä haasteita ovat suomen kielen taidon arviointiin ja ammatillisen kielitaidon kehittymisen tukemiseen liittyvät teemat, monikulttuurinen pedagogiikka ja -ohjaus sekä suomalaiseen näyttötutkintojärjestelmään perehdyttäminen. Ohjauksen tarve on suurempi ja sisällöllisesti laaja-alainen; oppimisen ja ammatillisen kasvun lisäksi monet maahanmuuttajataustaiset tutkinnon suorittajat tarvitsevat ohjausta myös suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään integroitumiseen liittyvissä kysymyksissä.
Väitöstutkimus tuottaa uutta tietoa ammattikasvatukseen tieteenalana ottamalla tarkasteluun vahvasti suomalaiseen työelämään ja kulttuuriin sidonnaisen näyttötutkintojärjestelmän ja henkilökohtaistamisprosessin monikulttuurisessa kontekstissa ja osoittamalla, miten kouluttajan toiminta ja osaamisvaatimukset muuttuvat, kun maahanmuuttajataustaisten tutkinnon suorittajien määrä kasvaa. Tutkimuksen johtopäätöksissä esitetään myös, että ammatillisten opettajien koulutuksessa pitäisi jo huomioida maahanmuuttajien erityispiirteet. Lisäksi tutkimustulokset luovat kuvaa siitä, miten suomi toisena kielenä -opetusta ja ammatillista opetusta voitaisiin integroida.
Lisätietoja:
Tuija Arola, tuija.arola@kvlakk.fi, puh. 040 849 3838
http://www.uta.fi/edu/tutkimusuutinen.html?id=104218